تاریخچه موسیقی فیلم

تاریخچه موسیقی فیلم

موسیقی متن فیلم درگذشته چگونه ساخته می شد؟

 

فیلم های اولیه سینما، فقط تصاویر متحرکی بودند که از هیچ صدایی بهره نمی بردند، ولی فیلم بدون موسیقی به قدری خالی به نظر می رسید که غالبا فیلم ها را یک نوازنده پیانو یا ارگ یا گروهی از نوازندگان، درست به شیوه ی تئاتر همراهی می کردند تا به داستان فیلم حال و هوای موثرتری ببخشند.

 

تاریخچه ی موسیقی به عنوان همراهی کننده سرگرمی های بصری مطمئنا از قدمت زیادی برخوردار است. صرف نظر از هنرهای بصری، انواع نمایش های موزیکال و شکل های مختلف ایرانی، پیوسته از موسیقی بهره برده اند. درتمام این زمینه ها، موسیقی نقش پر اهمیتی را ایفا کرده است. از جمله تشدید و تقویت واکنش عاطفی مخاطب نسبت به فضای کلی اثر و یا بخش مهمی از وجه سرگرم کنندگی نمایش و یا به صورت طیف وسیعی که تمام جنبه های نمایش را در می گیرد.

 

موسیقی فیلم در ابتدا با نوازندگی یك و بعدها چند پیانیست، به منظور پوشاندن صدای دستگاه های نمایش و همهمه تماشاچیان، در سالن های نمایش آغاز شد. همچنین نیاز به یك صدای پس زمینه به دلیل صامت بودن فیلم ها، پای موسیقی را به سینما باز كرد.
رفته رفته با بزرگتر شدن سالن های نمایش، اركسترهای كوچك و سپس بزرگ، قطعاتی را به طور زنده اجرا می كردند، ولی هیچ خلاقیت و اندیشه ای در مورد انتخاب قطعات وجود نداشت تازمانی كه برگه راهنما توسط مكس وینكلر ابداع شد.

 

در آن دوران كار آهنگساز از جایی كه آهنگساز فعلی فیلم، كارش پایان یافته و از صحنه كنار می رود، آغاز می شد و می بایست برای هر اكران كارش را در سالن سینما تكرار كند. همچنین فیلمساز در انتخاب نوازنده دخالتی نداشت و صاحب سینما این امر را برعهده می گرفت لذا كارگردانان و تهیه كنندگان برآن شدند كه با افزودن نوازنده، موسیقی فیلم را از حالت یك نواخت و فقیرانه برهانند.

 

بعدها برخی از كمپانی ها موسیقی فیلمشان را به آهنگساز سفارش می دادند ولی كماكان موسیقی به صورت زنده اجرا می شد و از آنجا كه تصاویر از ریتمی موزون برخوردار نبودند و این حالت را نمی توانستند در یك اركستر زنده لحاظ كنند، طبعا موسیقی فیلم با مشكلاتی روبرو بود.
تا زمانی كه نخستین فیلم ناطق در سال ۱۹۲۷ به روی پرده آمد. از این تاریخ به بعد حضور موسیقی در سینما شكل جدی تری به خود گرفت و براساس ژانرهای مختلف سینمایی، موسیقی نوشته می شد. ذکر این نکته ضرورت دارد که یکی از بزرگترین هنرمندان سینمای صامت ،یعنی چارلی چاپلین، موسیقی فیلم هایش را خودش می ساخت که از جمله مشهورترین آن ها موسیقی فیلم روشنایی شهر (City Lights) است.

 

اهمیت موسیقی به عنوان یک مکمل اساسی، به سرعت شناخته شد و جوایز بی شماری، از جمله جایزه اسکار موسیقی فیلم از همان ابتدا برای این حرفه در نظر گرفته شد.

اگر بخواهیم بگوییم موسیقی فیلم به کنسرت شباهت دارد یک نکته ی بزرگ را در نظر نگرفته ایم و آن هم این است که مخاطبان كنسرت تنها برای گوش دادن به موسیقی و نحوه اجرای آنان به سالن های اجرای موسیقی می آیند ولی در فیلم، موزیك در اولویت نبوده و سازنده موسیقی باید از هزاران تصویر فیلم عبور كرده تا به تماشاگر برسد.

 

مخاطبان جدید سینما، گاهی بدشان نمی آید که موسیقی پابه پای فیلم پیش برود. این تمایل به خصوص در انیمیشن ها و کارتون ها برجسته تر است.

 

مدتی پس از اضافه شدن این ابزار منحصر به فرد در فیلم ها، ایده ساخت فیلم های موزیکال شکل گرفت که به سرعت محبوبیت خاصی نیز پیدا کردند. حتی در مواردی فیلم هایی خاص هستند که در ابتدا موسیقی آن ها ساخته شد و سپس به کمک آن ایده ی خلق تصاویر فیلم به ذهن سازنده ی فیلم می رسید.

 

گاهی اوقات تصور می‌شود که آهنگسازی برای فیلم و برای رادیو و تلویزیون، یکی است و همان آهنگسازانی که برای سریالهای تلویزیونی، موسیقی می‌سازند، می‌توانند برای فیلمهای سینمایی نیز موسیقی بسازند. ولی واقعیت این است که موسیقی برای فیلم و تلویزیون، با یکدیگر تفاوتهای اساسی دارند. کسانی که در هالیوود به کار فیلمسازی مشغول هستند، این دو نوع آهنگسازی را به شدت از یکدیگر متمایز می‌سازند و در هنگام استخدام آهنگساز، در این مورد دقت زیادی به خرج می‌دهند. اگر دقت کرده باشید کماکان زیباترین ملودی ها را از موسیقی فیلمهای سینمایی می‌شنویم.

 

مدرسه موسیقی شیــن | فضای مناسب | دسترسی آسان | اساتید مجرب | برای آموزش تخصصی و آمـادگی آزمـون های داخلی و بین المللی با ما در تمــاس باشید. آدرس : تهران | میدان آرژانتـین | بخـارست | پـلاک نهم | کـوچه دوازدهم | تلفن : ۸۸۱۷۵۹۶۵ | ۰۹۱۲۴۰۹۸۸۴۲

 

Pearl

مطالب مرتبط

دیدگاهها

نظر: